در کنار دو معضل آلودگی هوا و ترافیک می تواند کمبود جای پارک خودروها را به عنوان سومین معضل همه گیر در حوزه مدیریت ترافیک به حساب آورد. اینکه خیابان ها و معابر شهر تهران تبدیل به یک پارکینگ بزرگ شده است، دلایل متعدی دارد که در ت گذاری های دولت در حوزه شمارهگذاری خودروها از یک سو و از سوی دیگر ت های شهرداریها در حوزه شهرسازی در خصوص تاکید به تامین جای پارک خودروها در ساخت و سازهای کوچک و بزرگ از یک سو و از سوی دیگر مشخص نبوده ت های مدیریتی در حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداریهای کلانشهرها به عنوان یکی از متولیان این موضوع مربوط می شود. اما با توجه به روشن بودن دلایل تاثیرگذار در این معضل هنوز پاسخ های قانع کننده ای به دو سوال اساسی از سوی مدیریت شهری داده نشده است: عدم مشارکت سرمایه گذاران در ساخت و راه اندازی پارکینگ های طبقاتی و بررسی موفقیت یا عدم موفقیت اجرای طرح پارکینگ های مکانیزه دو موضوعی است که باید یک بار دیگر مورد بازنگری شهرداری کلانشهرها قرار گیرد.آمار دقیقی از تعداد پارکینگ های فعال در شهرهای بزرگ در دست نیست. آماری که نشان دهد درطول دو دهه اخیر برای رفع مشکل جای پارک درشهر تهران مدیریت شهری چه کارنامه قابل قبولی دارد یا نه در دسترش عموم نیست. تنها دراین میان آمارهای موجود نشان می دهد که در حال حاضر 6 پارکینگ مکانیزه و حدود 30 پارکینگ طبقاتی شهرداری تهران تحت مدیریت سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران قرار داد. اما در مورد دیگر کلانشهرهای کشور که با معضل مشابه ترافیک و نبود جای پارک مواجه هستند آمار دقیقی در دسترس نیست. بررسی ها نشان می دهد با توجه به ت های تشویقیای که درطول یک دهه اخیرشهرداری کلانشرهای مختلف با هدف مشارکت بخش خصوصی در توسعه و ایجاد پارکینگهای عمومی در دستورکار خود قرار داده است، اما به روز نبود تعرفه استفاده از این فضاها باعث شده تا در حساب و کتاب سرمایه گذاران بازگشت چنین سرمایه گذاریای به حداقل 50 سال زمان نیاز داشته باشد.هر چند مصوباتی ازگذشته در شهرداری وجود دارد که چنانچه اگر افراد ملک خود را در حوزههایی مانند سینما، پمپ بنزین، حمام عمومی و یا پارکینگ مورد استفاده قرار دهند، بعدها برای تغییر کاربری آن لازم است رقمی بسیار بالا را به عنوان هزینه تغییر کاربری پرداخت کنند. در چنین شرایطی اگر همچنان فردی حاضر باشد ملک خود را به پارکینگ اختصاص دهد، می توان گفت که تا همین حد نیز اتفاق خوبی روی داده است تا واقعیت این است که سالهاست کسی برای دریافت جوازهای راهاندازی پارکینگ اقدام نمیکند.بررسی ها نشان می دهد، پارکینگهای چرخ و فلکی و مکانیزه ظرفیت چندان بالایی ندارند و حداکثر میتوانند جای پارک 200 خودرو را تامین کنند. در جایی که خیابانها ظرفیت بالایی برای خودروها دارند این بدان معناست که تقاضا برای پارک خودرو بالا است بنابراین در این مکانها پارکینگ مکانیزه نمیتواند جوابگوی نیاز بالا باشد زیرا ظرفیت چندان بالایی برای پارک خودروها ندارد.پارکینگهای نیمهمکانیزه که در ایران استفاده میشوند بیشتر پارکینگهای بیکیفیتی هستند که به طور معمول آنها از چین وارد میشود. در شهری مانند تهران که ساختوسازهای فراوان با کاربریهای مختلف در آن انجام میشود، چنانچه از نظر برنامهریزی حملونقل نیاز به پارکینگ احساس شود بهتر است فضای پارک درون سازه دیده شود و اینکه بخواهیم از فضاهای فعلی برای ساخت پارکینگ استفاده کنیم اقدام نامطلوبی است. ضرورت تعریف منابع جدید سرمایه گذاری در دوران اقتصاد مقاومتی
قانون کار قسمت اول
راهبرد انسان محور 1
پارکینگ ,پارک ,های ,جای ,خودروها ,تهران ,جای پارک ,در حوزه ,به عنوان ,را به ,پارک خودروها ,ظرفیت چندان بالایی
درباره این سایت